нас читають

Wikipedia

Результати пошуку

Translate

урок Тема: Правопорушення та юридична відповідальність

Мета: дати уявлення про те, що таке правопорушення та юридична відповідальність, їх ознаки і види, про обставини що звільняють від юридичної відповідальності; сформувати вміння: пояснювати, що таке правопорушення, описувати його ознаки, розрізняти види правопорушень, наводити приклади правопорушень; розтлумачувати поняття «юридична відповідальність», називати види юридичної відповідальності; наводити приклади обставин, що звільняють від юридичної відповідальності; аналізувати правові ситуації щодо правопорушень, оцінювати вчинки та поведінку учасників ситуацій з точки зору її правомірності; виховувати повагу до правомірної поведінки.
Обладнання й матеріали: підручник, мультимедійна дошка, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Епіграф: Коли множаться закони і укази, зростають розбої і грабежі. (Лао-Цзи)
Хід уроку
 І.    Організаційний етап
II.    Актуалізація опорних знань
►  Перевірка домашнього завдання (диференційовано):
а) учитель   проводить   експрес-опитування   щодо   визначення   по­нять: закон, кодекс, підзаконний нормативно-правовий акт, Конституція, правомірна поведінка, правопорушення.  
б) 1 учень відповідає біля дошки:  Види правопорушень (вказати і назвати приклади)
- цивільні проступки – невиконання чи неналежне виконання зобов’язань, заподіяння шкоди майну або заподіяння моральної шкоди .  –П- неповернення позичених грошей, пошкодження автомобіля під час дорожньо-транспортної пригоди, потурання честі та гідності людини, її ділової репутації.
- адміністративні проступки  - посягання на встановлений законом суспільний порядок: громадський спокій, природоохоронні норми, правила дорожнього руху, правила виконавчої та  управлінської діяльності.    –П-  безквитковий проїзд у громадському транспорті, перевищення швидкості водієм, невиконання посадових обов’язків державним службовцем.
- дисциплінарні проступки – порушення трудових чи службових обов’язків   -П-  систематичне запізнення працівника на роботу.
злочини (кримінальні)

Підписання Головою Верховної Ради           та Президентом України

Розгляд положень майбутнього закону депутатами парламенту
в)  1 учень  розставляє складові законодавчої процедури в логічному порядку:
                                                                                         

Розроблення проекту закону

Пропозиція прийняти певний закон
 



Інформування громадян про закон, публікування його тексту в офіційних виданнях

Голосування (прийняття закону)
                    


IIІ.    Мотивація навчальної діяльності
Вчитель . Жити в суспільстві й бути вільним від нього неможливо: у будь-яких життєвих ситуаціях людина повинна погоджувати свої вчинки з існуючими в суспільстві нормами й цінностями, з інтересами інших людей. Діючи згідно з ними, вона діє відповідально. У свою чергу, суспільство постійно контролює діяльність людини, адекват­но реагуючи на різні варіанти поведінки (заохочуючи, схвалюючи відпо­відальну поведінку й караючи порушника). Тому відповідальність можна охарактеризувати як суспільні відносини між людиною і контролюючою її поведінку інстанцією (державою, суспільством). Завдяки їй у суспільстві й забезпечуються організованість і порядок.
Одним із засобів боротьби з правопорушеннями є юридична відпові­дальність.
IV.   Вивчення нового матеріалу
План
  1. Що таке юридична відповідальність, її функції.
      2.  Види юридичної відповідальності.  
      3. Особливості юридичної відповідальності неповнолітніх.
  Розповідь учителя
1.   Що таке юридична відповідальність
Юридична відповідальність — це застосування до особи, винної у вчиненні правопорушення, передбачених законом заходів примусу.
Запитання:   Назвіть, що є апаратом примусу в нашій державі? (Міліція, прокуратура, суд)
 Появі юридичної відповідальності передує неправомірна поведінка. У ній знаходить відбиття негативне ставлення держави до правопорушен­ня й людини, яка його скоїла.
Юридична відповідальність проявляється в певних негативних на­слідках для правопорушника (штраф за безквитковий проїзд у примісь­кій електричці, відшкодування збитку винуватцем автоаварії, догана сту­дентові, який пропускав заняття, і т.д.).
Робота з текстом підручника  с. 34 ( абзац після визначення)
Вчитель: З’ясуйте, якою є мета юридичної відповідальності?
Ця мета визначає функції юридичної відповідальності:
- попереджувальна;
- виховна;
- каральна (репресивна);
- компенсаційна (поновлювання в правах);
- інформаційна (вплив на інших осіб, внаслідок чого зникне бажання вчиняти нові правопорушення).


2. Види юридичної відповідальності .
Будь-який відступ від норм, що прийняті в суспільстві, зустрічає явний чи прихований осуд. Особа, яка здійснила аморальний вчинок, засуджується людьми. Будь-яке правопорушення передбачає певну юри­дичну відповідальність.

Вчитель. За різні види правопорушень передбачено різні види юридичної відповідальності.
Назвіть, будь ласка, види юридичної відповідальності відповідно до видів правопорушень.
             
1.  Познайомтеся з правовими ситуаціями і дайте відповіді на запитання.
А.  Під час футбольного матчу фанати двох команд вчинили сутичку з грубою лайкою та застосуванням фізичної сили, в результаті чого багато з них отримали тілесні ушкодження, були зламані крісла на стадіоні.
Б.  Покупець у магазині втратив свідомість. Падаючи, він розбив вітрину.
Запитання
1)  Чи винен покупець у скоєному правопорушенні?
2)  А фанати з попереднього прикладу?

2.  Розгляньте наведені приклади і дайте відповіді на запитання.
А.  16-річні юнаки не загасили в лісі багаття.
Б.  11-річна дівчина перейшла дорогу у невстановленому місці.
В.  Учні 11-го класу зламали лаву у парку.
Запитання
1)  Чи є ці ситуації правопорушенням?
2)  Для чого вказано вік правопорушників?
3)  Чи будуть вони відповідати, якщо зроблять заяву, що не знали, що цього робити не можна?
Висновки –принципи юридично відповідальності, закріплені в Конституції та законах України.
1.  Юридична відповідальність настає у разі правопорушення.
2.  Юридична відповідальність залежить від віку правопорушника.
3.  Незнання законів не позбавляє відповідальності
Бесіда
Чим відрізняється поведінка людей в таких ситуаціях:
а)  дівчина перейшла дорогу у призначеному для цього місці;
б)  чоловік не сплатив за проїзд у тролейбусі, хоча не мав проїзного квитка;
в)  водій поїхав на червоне світло;
г)  покупець сплатив гроші за придбаний ним товар?
Після відповідей учнів, вчитель пояснює, що у варіантах а) та г) ми маємо приклад правомірної поведінки, тобто такої, що відпові дає чинними законам та нормам права. У варіантах б) та в) даються приклади неправомірної поведінки, тобто такої, що порушує чинні
норми права та закони. Неправомірна поведінка ще називається правопорушенням.
Правопорушення — це винне протиправне діяння, вчинене суб’єктом правовідносин.
3.  Особливості юридичної відповідальності неповнолітніх            
1)  дисциплінарна (порушення навчальної та трудової дисципліни) — не обмежена віком;
2)  адміністративна (несплата за проїзд, вживання спиртних напоїв у невстановлених місцях, голосна музика в нічний час та інші порушення громадського порядку) — настає з 16 років, а з 14 до 16 — відповідають батьки;
3)  цивільно-правова (завдання матеріальної шкоди підприємствам та організаціям) — настає з 15 років, якщо правопорушник має власні кошти; якщо коштів правопорушник не має або
не досяг 15 років, за вчинення правопорушення відповідають батьки;
4)  кримінальна (за кримінальне правопорушення (злочин)) — настає в 16 років, в особливо тяжких випадках — з 14.

Але трапляються ситуації, коли людина, навіть винна, не несе кримінальної відповідальності.

Завдання на роздаткових аркушах
Ознайомтеся з переліком правових ситуацій і визначте:
1)  яке правопорушення скоєно;
2)  який вид відповідальності;
3)  чи будуть правопорушники притягнуті до відповідальності?
А.  Трирічна дівчинка вибігла на дорогу, і водій, щоб не збити її, з’їхав з дороги і пошкодив кіоск.
Б.  15-річний хлопець, катаючись на велосипеді, збив перехожого; в результаті зіткнення пошкоджено мобільний телефон перехожого.
В.  16-річна працівниця лікарні запізнилася на роботу.
Г.  14-річні підлітки відкрили припарковану у дворі автівку і поїхали на ній кататися, згодом хлопці потрапили в аварію.
Д.  Троє підлітків, віком 14-ти, 15-ти та 16-ти років напали на перехожого й погрожуючи ножем, намагались відібрати в нього гаманець. Захищаючись, перехожий завдав підліткам легких тілесних ушкоджень…
Завдання
1.  Чи винен водій у пошкодженні кіоска?
2.  Чи винен перехожий у тому, що хулігани отримали тілесних ушкоджень?
3.  Чи нестимуть вони відповідальність за вчинене і чому?
(Учитель, вислухавши відповіді учнів, робить узагальнення.)
Вчитель.  У першій  ситуації  ми  маємо  приклад  крайньої необхідності,  тобто  шкода,  яка  завдана  іншій  людині,  не  може бути  усунена  іншими  засобами  і  не  перевищує  межі  крайньої необхідності.  В останньому  випадку  ми  маємо  приклад  необхідної  оборони,  тобто  коли  людина  захищає  своє  право  на  життя, здоров’я  та  майно  і  цей  захист  не  перевищує  межі  необхідної оборони.  
Самостійна робота учнів
►   Визначте, чи настане відповідальність у наведених ситуаціях:
1)  2 жовтня 2007 року громадянин К. вчинив крадіжку на суму 90 грн і 12 жовтня того ж року був затриманий. 1 листопада 2007 року на­був чинності закон, за яким крадіжка на суму до 500 грн не є кримі­нальним злочином, а тягне лише адміністративну відповідальність. (Відповідь: громадянин не буде притягнутий до кримінальної від­повідальності, тому що закон, який пом'якшує чи скасовує відповідальність, має зворотну силу.)
2)  Власник мотоцикла відмовився надати його для того, щоб відвезти до лікарні людину, яка потрапила в аварію. Юнаки мотоцикл відібрали силою, проте повернули його власникові того ж дня. (Відповідь: юна­ки не будуть притягнуті до кримінальної чи адміністративної відпо­відальності, тому що вони діяли в стані крайньої необхідності.)
3)  Власник човна відмовився надати його для допомоги потопаючому. Тоді юнаки силою відібрали човна і врятували потопаючого, після чого повернули човен власнику. (Юнаки не будуть притягнуті до кримінальної чи адміністративної відповідальності, тому що вони діяли в стані крайньої необхідності. Можна також зазначити, що можливе лише відшкодування завданої матеріальної шкоди, якщо вона мала місце.)
4)  До будинку дідуся вдерлися двоє нетверезих юнаків, які, погрожуючи ножем, вимагали віддати їм гроші. Той зробив кілька пострілів з належної йому мисливської рушниці, завдавши нападникам поранення. (Дідусь не буде притягнутий до відповідальності, тому що діяв у стані необхідної оборони. Зважаючи на груповий характер нападу та використання нападниками холодної зброї (ножа), застосування рушниці є правомірним.)
5) Молода жінка перейшла дорогу на червоне світло світлофора, а коли її зупинив міліціонер, пояснила, що вона приїхала з села, раніше не бачила світлофора і не знала значення його сигналів. (Жінка може бути притягнута до адміністративної відповідальності, адже незнання нею норм правил дорожнього руху не звільняє її від відповідальності, хоча міліціонер зобов’язаний врахувати усі обставини.)
V. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
►   Запитання для повторення й обговорення
  1. Які існують види юридичної відповідальності?
  2. Якими є функції юридичної відповідальності? принципи юридичної відповідальності?
  3. За яких обставин, людина, навіть винна не несе кримінальної відповідальності?
  4. Які особливості юридичної відповідальності неповнолітніх?
Хочу покати вам сюжет, після перегляду якого ви скажете, яку функцію (чи функції) юридичної відповідальності це відео репрезентує. Учні переглядають відео із життя у виправній колонії  м. Чернівці 
 (Каральна, виховна, інформаційна)
VI. Підсумки уроку
1.  Що таке правопорушення?
2.  Що таке юридична відповідальність?
3.  В яких випадках людину притягують до юридичної відповідальності, а в яких ні?
VІ. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний матеріал підручника.

Немає коментарів: